27 Nisan 2010 Salı

Arama Motorlarında ilk sıraları almak: Ne sihirdir ne keramet....


Ormanda bir ağaç düşse ama kimse çıkardığı sesi duymasa, gerçekten ses çıkar mı? Felsefe derslerinin beylik konularından biri olan bu soruyla düşünür çıkageldiği zaman SEO'nun anlam ve önemini öngörmüş müdür acaba? Onu bilemem ama pek çok kaynakta arama motoru optimizasyonundan bahsedilirken bu benzetmeden yararlandıklarını gördüm.
Bir zamanlar web sitesini yayına soktuğumuzda "Herkes gelip görecek bunu," gibi telaşlar olurdu. Sağa sola ilan verilir, sayfa lansmanı alışılagelmiş yöntemlerle duyurulurdu: TV spotlarının sonuna ya da gazete/dergi ilanlarının altına web adresi iliştirilirdi. İlgilenen zaten bir yerlerden arar bulur web sitesini gibi bir kanı vardı.
Sonra internet iletişim lokantasında garnitür olmaktan çıkıp ana yemek konumuna gelmeye başladığında yeni yeni kavramlar, olgular türedi. SEO, arama motoru optimizasyonu veya arama pazarlaması SM günümüzde (ülkemizde pek olmasa da) web tasarımının bir parçası, web sayfasının dolaşım sistemi haline geldi adeta.
Amaç sayfanızın kolaylıkla bulunması. Nasıl oluyor? İşte orası biraz alışılagelmiş değil. Öncelikle SEO hizmetini bir şirketten almaya karar verdinizse aman dikkat: "Biz sizi bir haftada Google'da birinci sıraya getiririz!" diyen olursa hemen kaçın, ya işi bilmiyor ya yalan söylüyordur. Google bile size bir yer sözü veremezken dışardan birinin bunu yapması pek inandırıcı olmasa gerek! Unutmayın: Google arama parametrelerini (Google'ın arama sonuçlarını oluşturmak için kullandığı denklemler) açıklamıyor ve haber vermeden değiştirme hakkını saklı tutuyor. O zaman nasıl seçeceksiniz bu hizmeti verenleri? İşte bilmeniz gereken bazı notlar:
SEO'nun sağlıklı bir geri dönüşü 6 aydan önce kolay kolay olmuyor. Sonra SEO sürekli değişen bir süreç önce yapıp sonra oturup izleyip devamında sürekli olarak değiştirme, iyileştirme yapmanız gerek. Yani 1 haftada SEO servisi veririz diyenler bu işi pek kavramamışlardır.
Sonra SEO yapmak istiyorsanız, işi başkasına verebilirsiniz ama size de büyük bir iş düşüyor. Web sitesini veya SEO'yu yapan kişiler interneti, programları, kodları bilirler ama sizin işinizi bilmezler. Yani rakiplerinizi, işinizi tanımlayan kelimleri, işinizi anlatan içeriği siz hazırlamazsanız sitenizde pek bir bilgi olmayacaktır. Ayrıca farklı departmanları bu işe dahil etmek, onların katkılarını sağlamak da birçok noktada size düşen görevler olacaktır, bunları da SEO hizmeti veren kişilerin yapması pek imkanlı olmayacaktır. Yani SEO için çalışmaya hazırlıklı olmak gerek.
Unutmayın, arama motoru optimizasyonunda en önemli konulardan biri sayfanın/sitenin içeriği yani sayfada neler yazdığı. Metni yazanlar insanlar olsa da arama işlemini aslında robotlar yapıyor! Yani insanların yazdığı metinleri robotlar tarıyıp endeksliyor. Bu ne anlama geliyor: Öncelikle siz insanların anlayacağı şekilde yazsanız da sayfanızı ziyaret eden robotlar biraz farklı davranıp ne yazdığınıza değil, kelimlerinize, resimlerinizin isimlerine, sayfalarınızın bilgilerine bakıyor. Yani metni yazarken de göz önünde bulundurulması gereken konular var.
Tüm bu göz korkutmalar sizi yıldırmadıysa gelecek yazımda arama motoru optimizasyonunda temel adımlarda görüşürüz!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder